Suljetulla työmaalla henkilö- ja ajoneuvoliikenne on varustettu sähköohjatuilla porteilla. Ajoneuvoportin tulisi olla automaattisesti sulkeutuva. Kaikilta työmaa-alueelle saapuvilta pitää vaatia henkilökohtainen ja voimassaoleva sähköinen kulkulupa työmaalla oleskelua varten.
Kulkulupina voi käyttää työmaan omia, projektitunnuksin varustettuja kortteja, PG-Monitoimi- tai Vastuu Group Oy:n Valttikortteja. Porteissa voi käyttää kaikkia em. korttityyppejä rinnakkain. Työmaalle ajavista autoista kerätään tarvittaessa rekisterinumero, ajankohta ja ajosuunta.
Viranomaisten tarkastuksissa todellinen vahvuus voi yllättäen ylittyä merkittävästi työmaan ylläpitämästä työntekijälistan lukumäärästä. Edellä kuvattu tilanne on melko yleinen.
Kulunvalvonnan ohituksia syntyy usein harkitsemattomasti. Myöhässä oleva urakka, työajan ulkopuolinen aika jne. luo spontaaneja tarpeita lisätä hetkittäin työntekijöitä kohteeseen. Muotoaan muuttava työmaa-alue tarjoaa lukuisia tilaisuuksia ohikulkuun. Tavallisimpia ovat huono aitaus ja usein avoimena oleva autoportti, saapuminen auton mukana ilman kirjautumista jne. Pyöröportista voidaan sujuttaa myös tuntemattomia henkilöitä käyttäen omaa korttia. Em. tapauksiin voidaan varautua teknisellä valvonnalla.
Viranomaistarkastuksissa työmaalle kirjaamattomat työntekijät tulkitaan pääurakoitsijan (päätoteuttajan) laiminlyönniksi. Tuomio valvonnan laiminlyönnistä voi johtaa jopa 15 000 € sakkorangaistukseen pääurakoitsijalle.
Käytetään yritys- ja työmaakohtaisesti skaalautuvaa iSystem kulunhallintajärjestelmää
Useissa työkohteissa koettu sähköisen kulunhallinnan konsepti